یکشنبه , ۱ ام مهر ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۴ قبل از ظهر به وقت تهران

۱۳ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود

قاچاق روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت، نبود دستگاه‌های ایکس ری در گمرک، قاچاق کالاهای اساسی مردم و شناسایی بدهکاران کلان مالیاتی از مهم‌ترین مشکلات پلیس برای کنترل جرایم اقتصادی است.

http://iscanews.ir/Media/Image/1395/02/22/635985847832871347.jpg

سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا در حاشیه بازدید از ساختمان پلیس امنیت اقتصادی با اشاره به این موارد گفت: همزمان با رسمیت یافتن فعالیت‌های پلیس امنیت اقتصادی در کشور در طول ۴ ماه گذشته شاهد افزایش ۱۵۸ درصدی کشفیات نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم. همچنین در بحث بدهکاران مالیاتی نیز ۱۸۸ درصد در شناسایی افرادی که قصد فرار مالیاتی داشته‌اند، موفق بوده‌ایم. البته یکی از مشکلات ما در بحث جرایم اقتصادی قاچاق کالا است. در حال حاضر سالانه بیش از ۱۳ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که اگر بتوانیم مجموعه‌های ایست و بازرسی کشور را تجهیز کنیم می‌توانیم تا ۹۰ درصد قاچاق را کاهش دهیم. هر روزه براحتی میلیون‌ها لیتر سوخت قاچاق می‌شود. بدون شک این حجم سوخت با کامیون ها و نفتکش جابه‌جا می‌شود که اگر بتوانیم سامانه سپهتن را روی کامیون و نفتکش‌ها نیز مانند اتوبوس‌های جاده‌ای نصب کنیم می‌توان تردد آنها را تحت کنترل درآورد.
سلیمانی با اشاره به اینکه نگاه پلیس امنیت اقتصادی باید فراملی باشد، گفت: بدترین نوع قاچاق، قاچاق کالاهای اساسی مردم است. به‌طول مثال افراد سودجو با خرید عمده گندم کشاورزان و انبار آنها، این کالای اساسی که قوت مردم است را به قیمت چند برابری به دولت می‌فروشند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در کل ۱۵۷ گمرک کشور فقط ۱۵ دستگاه ایکس ری داریم. روزانه بین ۲ تا ۳ هزار کانتینر از مجموعه‌های گمرکی عبور می‌کنند و هر دستگاه ظرفیت بازرسی ۲۰۰ تا ۳۰۰ کانتینر را دارد. بنابراین بسیاری از کانتینرها فقط با کنترل مدارک از گمرک عبور می‌کنند. در این شرایط برخی از افراد نیز پول می‌دهند تا بارشان از داخل دستگاه ایکس ری عبور نکند و برگه‌های ترخیص با خود اظهاری‌ها صادر شده و کالای قاچاق از مرز عبور می‌کند. گرچه در دنیا روش‌های جدیدی برای کنترل‌های گمرکی وجود دارد اما در حال حاضر تجهیز مجموعه‌های گمرکی به‌دست کم ۱۰۰ دستگاه ایکس ری نیز بسیار مؤثر است. اگر تجهیزات لازم را در اختیار گمرک بگذاریم، روی خودروهای باربری و مسافربری دستگاه کنترلی نصب کنیم و همچنین ارتباط دو جانبه با راننده‌ها داشته باشیم می‌توانیم آمار قاچاق را تا حد چشمگیری کاهش دهیم.‌

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *