شنبه , ۲۴ ام شهریور ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۷ قبل از ظهر به وقت تهران

ابعاد زمین فوتبال چقدر است؟

موضوع استاندارد و ابعاد دقیق زمین فوتبال، باتوجه به قوانین تصویب شده در فدارسیون جهانی فوتبال است و یک موضوع تقریبا ثابت است.

موضوع استاندارد و ابعاد دقیق زمین فوتبال، باتوجه به قوانین تصویب شده در فدارسیون جهانی فوتبال است و یک موضوع تقریبا ثابت است. (البته می‌تواند بنا به نظر فدارسیون جهانی فوتبال تغییر هم کند). زمین فوتبال به شکل یک مستطیل است که بخش‌های مختلف آن توسط خطوط سفید مشخص شده‌اند. ابعاد زمین فوتبال استاندارد با ابعاد زمین مینی فوتبال تفاوت بسیاری دارد و تقریبا ۱۰ برابر است. همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که زمین فوتبال به دلیل داشتن قسمت‌هایی مانند محوطه دروازه، محوطه جریمه و دایره وسط زمین فوتبال باید اندازه دقیق داشته باشد. در ادامه به طور دقیق به بررسی ابعاد زمین فوتبال و اندازه قسمت‌های مختلف آن می‌پردازیم.

مشخصات زمین فوتبال

شاید از خود بپرسید ابعاد زمین فوتبال در قسمت های مختلف چقدر باید باشد؟ ابعاد زمین فوتبال استاندارد، باید به گونه‌ای باشد که شرایط استانداری را برای بازیکنان فراهم کند تا آن‌ها بتوانند به راحتی در زمین به فعالیت بپردازند. فیفا متراژ‌های مختلفی را در اختیار سازندگان قرار داده است تا آن‌ها بتوانند با توجه به محل احداث، زمین فوتبالی با ابعاد مناسب تهیه کنند. با توجه به بازه ابعادی تعیین شده توسط فیفا، زمین فوتبال باید از ۴۰۵۰ متر تا ۱۰۸۰۰ متر مربع مساحت داشته باشد. طول و عرض استاندارد زمین فوتبال، با توجه به قوانین و مقررات باید عددی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر برای طول و ۶۴ تا متر ۷۵ برای عرض باشد. به طور مثال، ابعاد زمین فوتبال آزادی (بزرگترین استادیوم ایران)، ۱۱۰ متر طول در ۷۵ متر عرض است.

پیش‌نویس خودکار

زمین فوتبال چند متر است؟

این موضوع، با توجه به قوانین وضع شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال تعیین می‌گردد و همان طور که گفته شد، با در‌نظر گرفتن محوطه‌ جریمه، نیمه‌زمین، دروازه، محوطه فنی و… مشخص می‌شود. به طور کلی طول

  1. ابعاد در حات استاندارد: طول زمین فوتبال عددی بین ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض زمین فوتبال عددی بین ۴۵ تا ۹۰ متر
  2. ابعاد در حالت بین‌المللی: طول زمین بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر و عرض زمین بین ۶۴ تا ۷۵ متر

طول دروازه فوتبال

طول دروازه فوتبال، یکی از اصلی‌ترین عناصر زمین بازی است که تأثیر زیادی بر روند مسابقه و چالش‌های فنی تیم‌ها دارد. در فوتبال حرفه‌ای و بر اساس قوانین فیفا، طول دروازه باید ۷.۳۲ متر (حدود ۸ یارد)  و ارتفاع آن نیز ۲.۴۴ متر (حدود ۸ فوت)  باشد. این ابعاد تقریباً در تمام سطوح فوتبال، از مسابقات حرفه‌ای گرفته تا محلی، رعایت می‌شوند.

اندازه محوطه جریمه فوتبال

محوطه جریمه، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زمین فوتبال است. این ناحیه به گونه‌ای طراحی شده است که دروازه‌بان در آن دارای صلاحیت خاصی برای انجام خطاها و جلوگیری از گل خوردن باشد. به‌عبارتی دیگر، در این محوطه، دروازه‌بان می‌تواند با دست توپ را لمس کند و از سایر قوانین خاص استفاده نماید. طول این محوطه ۱۶.۵ متر و عرض آن ۴۰.۳ متر است. علاوه بر اطلاع از ابعاد زمین فوتبال، پیشنهاد می کنیم در رابطه با انواع سیستم ها در فوتبال را نیز اطلاعاتی کسب کنید.

پیش‌نویس خودکار

اندازه زمین فوتبال چمن مصنوعی

اندازه‌ زمین فوتبال چمن مصنوعی به طور کلی مشابه زمین‌ فوتبال طبیعی است، اما بسته به نوع بازی و لیگ، می‌تواند متغیر باشد. در ادامه، ابعاد استاندارد زمین فوتبال ذکر شده است:

  • طول: بین ۹۰ تا ۱۲۰ متر
  • عرض: بین ۴۵ تا ۹۰ متر
  • ابعاد دروازه: مانند ابعاد دروازه در زمین فوتبال طبیعی، عرض دروازه ۷.۲۳ و ارتفاع آن ۲.۴۴
  • دایره وسط زمین: شعاعی معادل با ۹.۱۵ متر
  • محوطه جریمه: طول ۱۶.۵ متر و عرض ۴۰.۳ متر

ابعاد زمین فوتبال ساحلی

این زمین، به شکل مستطیل است و حاشیه‌های آن معمولاً با کمربندهایی از مواد نرم مانند شن یا ماسه مشخص شده است. ابعاد زمین فوتبال ساحلی شامل طولی به اندازه ۳۵ تا ۳۷ متر و عرضی مساوی با ۲۶ تا ۲۸ متر است. همچنین فاصله خط محوطه جریمه با دروازه، برابر ۹ متر است.

دایره وسط زمین فوتبال برای چیست؟

دایره وسط زمین فوتبال که به آن دایره مرکز نیز گفته می‌شود، چندین کاربرد و هدف مهم دارد که عبارتند از:

  1. آغاز بازی: بازی هر بار با سوت داور از مرکز دایره شروع می‌شود. تیمی که تملک توپ را دارد، می‌تواند از داخل دایره شروع به بازی کند.
  2. نقش در ضربات آغازین: بعد از هر گل، بازی با ضربه آغازین از مرکز دایره ادامه می‌یابد.
  3. فاصله قانونی: به هنگام آغاز بازی یا ضربه‌های آغازین، بازیکنان تیم حریف باید حداقل ۹.۱۵ متر از توپ فاصله داشته باشند. دایره مرکز به تعیین این فاصله کمک می‌کند.
  4. تعادل بازی: این دایره کمک می‌کند تا تمامی بازیکنان به شکل منصفانه و برابر در مرکز زمین قرار بگیرند و بازی را شروع کنند.
  5. نقاط عطف در بازی: در برخی شرایط خاص مانند ضربات آزاد، دایره مرکز به تعیین فاصله قانونی بازیکنان حریف از توپ کمک می‌کند.

پیش‌نویس خودکار

کلام آخر

در نهایت، ابعاد زمین فوتبال نه‌تنها به‌عنوان یک عامل فیزیکی، بلکه به‌عنوان بستری برای استراتژی و خلاقیت در این ورزش محبوب شناخته می‌شود. اگر به‌دنبال آن هستید که درک عمیق‌تری از فوتبال پیدا کنید و مهارت‌های تکنیکی خود را به سطح بالاتری برسانید، می‌توانید خرید دوره آموزش فوتبال از سایت محمد‌ سعید‌حمید‌زاده را انجام دهید. این دوره‌ می‌تواند شما را به یک بازیکن بهتر و یک عاشق واقعی فوتبال تبدیل کند. پس هر‌چه زودتر اقدام کنید و آغازگر سفر خود در دنیای جذاب فوتبال باشید!

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *