بیوگرافی امین حیایی
فیلمها
سال | نام فیلم | سمت | کارگردان |
---|---|---|---|
۱۳۹۶ | ما شما را دوست داریم خانم یایا | بازیگر | عبدالرضا کاهانی |
۱۳۹۶ | دارکوب | بازیگر | بهروز شعیبی |
۱۳۹۵ | شعلهور | بازیگر | حمید نعمت اله |
۱۳۹۴ | ثبت با سند برابر است | بازیگر | بهمن گودرزی |
۱۳۹۴ | ناردون | بازیگر | فریدون حسنپور |
۱۳۹۴ | هلن | بازیگر | علی اکبر ثقفی |
۱۳۹۳ | آدم باش | بازیگر | مجید جوانمرد |
۱۳۹۳ | سه بیگانه | بازیگر | مهدی مظلومی |
۱۳۹۲ | خانوم | بازیگر | تینا پاکروان |
۱۳۹۲ | پی ۲۲ | بازیگر | حسین قاسمی جامی |
۱۳۹۲ | آتیش بازی | بازیگر | بهمن گودرزی |
۱۳۹۱ | رژیم طلایی | بازیگر | رضا سبحانی |
۱۳۹۰ | خودزنی | بازیگر | احمد کاوری |
۱۳۹۰ | اختاپوس (دفتر اول: آهوی پیشونی سفید) | بازیگر | سیدجواد هاشمی |
۱۳۹۰ | قلادههای طلا | بازیگر | ابوالقاسم طالبی |
۱۳۸۹ | اخراجیها ۳ | بازیگر | مسعود دهنمکی |
۱۳۸۹ | شیش و بش | بازیگر | بهمن گودرزی |
۱۳۸۹ | قفس طلایی | بازیگر | محمد زریندست |
۱۳۸۸ | زنان ونوسی، مردان مریخی | بازیگر | کاظم راست گفتار |
۱۳۸۸ | پوپک و مش ماشاالله | بازیگر | فرزاد موتمن |
۱۳۸۸ | سلام بر عشق | بازیگر | اصغر نعیمی |
۱۳۸۸ | بیداری رؤیاها | بازیگر | محمدعلی باشه آهنگر |
۱۳۸۸ | سن پطرزبورگ | بازیگر | بهروز افخمی |
۱۳۸۷ | اخراجیها ۲ | بازیگر | مسعود دهنمکی |
۱۳۸۷ | پسر تهرانی | بازیگر | کاظم راستگفتار |
۱۳۸۷ | یک اشتباه کوچولو | بازیگر | محسن دامادی |
۱۳۸۶ | دایره زنگی | بازیگر | پریسا بختآور |
۱۳۸۶ | زنها فرشتهاند | بازیگر | شهرام شاهحسینی |
۱۳۸۶ | شب | بازیگر | رسول صدرعاملی |
۱۳۸۵ | سنگ، کاغذ، قیچی | بازیگر | سعید سهیلی |
۱۳۸۵ | اخراجیها | بازیگر | مسعود دهنمکی |
۱۳۸۵ | مهمان | بازیگر | سعید اسدی |
۱۳۸۴ | آکواریوم | بازیگر | ایرج قادری |
۱۳۸۴ | تله | بازیگر | سیروس الوند |
۱۳۸۴ | چه کسی امیر را کشت؟ | بازیگر | مهدی کرمپور |
۱۳۸۴ | ستارهها ۳: ستاره بود | بازیگر | فریدون جیرانی |
۱۳۸۴ | ستارهها ۲: ستارهاست | بازیگر | فریدون جیرانی |
۱۳۸۴ | ستارهها ۱: ستاره میشود | بازیگر | فریدون جیرانی |
۱۳۸۴ | شام عروسی | بازیگر | ابراهیم وحیدزاده |
۱۳۸۳ | زن زیادی | بازیگر | تهمینه میلانی |
۱۳۸۳ | سرود تولد | بازیگر | علی قویتن |
۱۳۸۳ | شارلاتان | بازیگر | آرش معیریان |
۱۳۸۳ | عروس فراری | بازیگر | بهرام کاظمی |
۱۳۸۳ | نقاب | بازیگر | کاظم راستگفتار |
۱۳۸۲ | شکلات | بازیگر | افشین شرکت |
۱۳۸۲ | کما | بازیگر | آرش معیریان |
۱۳۸۲ | مهمان مامان | بازیگر | داریوش مهرجویی |
۱۳۸۱ | دختر ایرونی | بازیگر | محمدحسین لطیفی |
۱۳۸۱ | تب | بازیگر | رضا کریمی |
۱۳۸۱ | رز زرد | بازیگر | داریوش فرهنگ |
۱۳۸۱ | عروس خوشقدم | بازیگر | کاظم راستگفتار |
۱۳۸۰ | آدمکها | بازیگر | علی قویتن |
۱۳۸۰ | اثیری | بازیگر | محمدعلی سجادی |
۱۳۸۰ | بوی بهشت | بازیگر | حمیدرضا محسنی |
۱۳۸۰ | مزاحم | بازیگر | سیروس الوند |
۱۳۷۹ | مانی و ندا | بازیگر | پرویز صبری |
۱۳۷۹ | مونس | بازیگر | حمید رخشانی |
۱۳۷۹ | علفهای هرز | بازیگر | قدرتالله صلحمیرزایی |
۱۳۷۸ | تکیه بر باد | بازیگر | داریوش فرهنگ |
۱۳۷۸ | دستهای آلوده | بازیگر | سیروس الوند |
۱۳۷۷ | سیب سرخ حوا | بازیگر | سعید اسدی |
۱۳۷۶ | بادامهای تلخ | بازیگر | کاظم معصومی |
۱۳۷۵ | هتل کارتن | بازیگر | سیروس الوند |
۱۳۷۴ | برادههای خورشید | بازیگر | محمدحسین حقیقی |
۱۳۷۴ | گارد ویژه | بازیگر | پرویز صبری |
۱۳۷۳ | حامی | بازیگر | قدرتالله صلحمیرزایی |
۱۳۷۲ | پرتگاه | بازیگر | بهرام ریپور |
۱۳۷۱ | دو روی سکه | بازیگر | محمد متوسلانی |
۱۳۷۰ | دو همسفر | بازیگر | اصغر هاشمی |
سریالها
سال تولید | نام مجموعه | سمتها | کارگردان | شبکه | پخش | توضیحات |
---|---|---|---|---|---|---|
۱۳۹۳ | ایران برزیلته | بازیگر | فرید شرعی | نمایش خانگی | به زودی | مسابقه |
۱۳۹۳ | دیگری | بازیگر | احمد کاوری | ۳ | شبهای قدر | |
۱۳۹۳ | ساعت صفر | بازیگر | محمد آهنگرانی | نمایش خانگی | به زودی | شروع فیلمبرداری ۱۰ تیر ۱۳۹۳ |
۱۳۹۳ | آمین | بازیگر | منوچهر هادی | – | – | – |
۱۳۹۲–۱۳۹۳ | آسمان من | بازیگر | محمدرضا آهنج | ۱ | ۱۳۹۳ | – |
۱۳۹۱–۱۳۹۲ | خوب، بد، زشت | بازیگر | منوچهر هادی | ۲ | نوروز ۱۳۹۲ | – |
۱۳۹۰–۱۳۹۱ | ساخت ایران | بازیگر | محمدحسین لطیفی | گلرنگ پخش | ۱۳۹۱–۱۳۹۰ | مجموعه ویدیویی ۱۸ قسمتی |
۱۳۹۰ | قلب یخی (فصل دوم) | بازیگر | محمدحسین لطیفی | تصویر دنیای هنر | ۱۳۹۰ | مجموعه ویدیویی ۱۶ قسمتی |
۱۳۸۹ | قلب یخی (فصل اول) | بازیگر | محمدحسین لطیفی | تصویر دنیای هنر | ۱۳۸۹ | مجموعه ویدیویی ۱۱ قسمتی |
۱۳۸۵–۱۳۹۱ | کلاه پهلوی | بازیگر | سید ضیاءالدین دری | ۱ | ۱۳۹۱ | سریال تاریخی |
۱۳۸۸ | شمسالعماره | بازیگر | سامان مقدم | ۲ | ۱۳۸۸ | نقش آخرین داماد (حضور افتخاری) |
۱۳۸۷ | کلاه قرمزی ۸۸ | بازیگر | ایرج طهماسب | ۲ | نوروز ۱۳۸۸ | مهمان ویژه (حضور افتخاری) |
۱۳۷۹ | همسایهها | بازیگر | محمدحسین لطیفی | ۳ | – | – |
۱۳۷۷ | روزگار جوانی | بازیگر | شاپور قریب، اصغر توسلی | – | – | – |
۱۳۷۴ | دو پنجره | بازیگر | پاشا شاهنده | شبکه سه | – | – |
۱۳۷۳ | همسران | بازیگر | مسعود رسام و بیژن بیرنگ | ۲ | ۱۳۷۳ | – |
۱۳۷۲ | آپارتمان | بازیگر | اصغر هاشمی | – | – | – |
۱۳۷۲ | خانه سبز | بازیگر | مسعود رسام | – | – | – |
تئاتر
- ۱۳۹۴ – غرب واقعی – کارگردان: داریوش مهرجویی
- ۱۳۹۱ – پرفورمنس قحطی نور – کارگردان: امین حیایی
آلبوم موسیقی
- بوی بهشت
- آلبوم باران با گروه کویر
بیوگرافی نیلوفر خوش خلق
سینمایی
جینگو (۱۳۹۲)
اختاپوس (۱۳۹۰)
قلادههای طلا (۱۳۹۰)
قفس طلایی (۱۳۸۹)
نفرین (۱۳۸۹)
دایره زنگی (۱۳۸۶)
اگه می تونی منو بکش (۱۳۸۶)
اگه میتونی منو بگیر (۱۳۸۵)
چند روز بعد (۱۳۸۵)
سنگ، کاغذ، قیچی(۱۳۸۵)
آتشبس (۱۳۸۴)
آرامش در میان مردگان (۱۳۸۴)
بهآهستگی (۱۳۸۴)
بوی بهشت (۱۳۸۰)
مانی و ندا (۱۳۷۹)
مونس (۱۳۷۹)
مجموعه تلویزیونی
نفس گرم (۱۳۹۴)
خوب بد زشت (۱۳۹۳)
کلاه پهلوی (۱۳۹۰)
روزگار جوانی (۱۳۷۷)
به گزارش روزنامه هفت صبح، امین حیایی بیش از دو دهه نقش جوان اول سینما را بازی می کرد؛ حالا هم هست فقط جنس نقش هایش تغییر کرده. البته خیلی طول کشید که به نقش اول برسد؛ یعنی تقریبا حدود ۹ سال بعد از آغاز بازیگری، فیلم «سیب سرخ حوا» به او رسید که البته دستاورد چندانی نداشت. حیایی در کنار بازیگری نیم نگاهی به کارگردانی تئاتر هم دارد ولی حرفه اصلی اش را از یاد نبرده و همچنان روزهای پرکاری از نظر بازیگری تجربه می کند. روایت او را از ستاره سازی سینما و ماجرای حضور مستمر یک عده از بازیگران را به عنوان جوان اول در فیلم ها بخوانید:
یک شروع خوش یمن
سال ۷۰ تئاتری برای خانم ثریا قاسمی کار می کردم که مورد توجه ایشان قرار گرفته بود. ایشان را برای فیلم «دو همسفر» خواسته بودند که البته خودشان نتوانسته بودند در این کار حضور پیدا کنند و من را برای نقش پسر خودشان معرفی کرده بودند؛ به جای ایشان که قرار بود نقش مادر مرا بازی کنند، خانم هما روستا این نقش را بازی کردند و این شروعی شد برای کار سینمایی من با یک گروه حرفه ای.
بعد از آن با آقای هاشمی و آقای اسعدیان که دستیار ایشان بودند آشنا شدم. هم کار را خیلی دوست داشتم و هم وارد یک دنیای جدیدی شده بودم که هیچ اطلاعی از آن نداشتم. البته بازیگری کرده بودم ولی خب از سینما، کار با دوربین، کار با صدابرداری که البته خاطرم هست آن زمان صدابرداری نمی شد و فیلم را دوبله می کردیم، برایم نو و جذاب بود. فقط داشتم یاد می گرفتم.
از همه فیلم هایم دفاع می کنم
من احساس می کنم برای رسیدن به قضاوت درست درباره کارنامه ام، تمام تجربیات بازیگری ام را باید در کنار هم قرار دهند. من در هر کاری تجربیات خاصی به دست آوردم و خب بعد از کار با آقای هاشمی دوره ای شد که با آقای سیروس الوند همکاری کردم.
فیلم «هتل کارتن» اولین کاری بود که با هم انجام دادیم و بعد از آن فیلم های «مزاحم»، «دست های آلوده»، «تله» و… بود. من در هر کاری تجربیات خاصی به دست آوردم. هر کدام از آنها برای من یک دوره کلاس بازیگری بود و من آنها را می گذراندم و هر مرحله چیزهای جدید یاد می گرفتم. فیلم هایی هم بود که از کیفیت چندانی برخوردار نبودند ولی خب آنها هم تجربه خاص خودشان را داشتند؛ تلاش می کردم بتوانم کار را به تنهایی و روی پای خودم جلو ببرم و اگر کیفیت کار به هر دلیل پایین بیاید کیفیت کار من پایین نباشد و خب همه این کارها باعث شده حالا بتوانم در فیلمی که آقای نعمت الله به من پیشنهاد می کند (شعله ور) بازی کنم و در کل نقش های پرگره تر را به راحتی ایفا کنم.
برای پول بیشتر؟
من هیچ وقت برای دستمزد کاری جلو نرفته ام. شاید زمانی بیکار بوده ام و برای دستمزد کاری را قبول کرده باشم ولی همیشه دستمزد من پایین بوده است و هیچ زمانی به دنبال دستمزد بالا هم نبوده ام اما با جلو رفتن روند فیلم ها و موفقیت هایم به تدریج دستمزد من بالا رفت. در حال حاضر برای فیلم هایی که احساس می کنم تجاری هستند، ممکن است دستمزد بالایی بخواهم ولی برای فیلم های هنری که یک بودجه و تهیه کننده خصوصی پشت آن هست، همیشه تخفیف هایی را لحاظ می کنم.
چرا جوان اول ها پیر نمی شوند؟
(در پاسخ به این که چرا رشد ورود نسل جوان در حال حاضر تا این حد کم شده است؟ دلیل آن می تواند این باشد که شماها هنوز این نقش ها را ایفا می کنید؟) اولا به نظر من گیشه هنوز حرف اول را می زند و مشخص می کند چه کسانی هنوز طرفدار دارند و می توانند این نقش ها را ایفا کنند. و خب کارگردانان دوست دارند با این دسته از بازیگران کار کنند تا کارشان از نظر مالی برگشتی هم داشته باشد. به هر حال بعضی از آنها با کمپانی های خصوص کار می کنند و به دلیل محدودیت بودجه مجبور به این هستند که اینگونه کار کنند.
نگران نیستم
هر سنی نقش خاص خود را دارد. من از نوجوانی شروع کردم و جوانی را گذرانده ام و کم کم وارد میانسالی شده ام و از نظر من نگرانی وجود ندارد. مگر آقای انتظامی هنوز کار نمی کنند؟ از نظر من بازیگری سن ندارد چرا ک از بچه خردسال تا پیرمردی که ۸۰ سال سن دارد هم می توانند بازی کنند. علاوه بر این سعی می کنم کارهای دیگر مثل فیلمسازی را امتحان کنم و شاید تغییر روش بدهم.
به علاوه بازیگری
در حال حاضر کلاس های بازیگر را راه انداختم. در واقع یک موسسه فرهنگی هنری داریم که اولین هدفمان استعدادیابی است که بیشتر در زمینه بازیگری است و شاید بتواند سایر رشته ها را نیز دربر بگیرد. از زمانی که موسسه را راه انداختم، تصمیم گرفتم یک حرکت خوب انجام دهم که نتیجه ای پشتش باشد و واقعا هم فکر نمی کردم در این حد استقبال شود؛ نزدیک به ۱۵۰۰ نفر ثبت نام کردند که در حال آماده سازی کادر آموزشی و پلاتوهایی هستیم که در آن بشود تدریس کرد. حتما در آینده با آنها چند فیلم کار می کنیم.
درباره استعدادهایی که بضاعت مالی ندارند نیز فکر کرده ایم. در ابتدا بین تهران و شهرستان تفکیکی انجام دادیم و از شهرستانی ها خواستیم یک کار هنری در قالب یک فیلم برایمان بفرستند تا پس از دیدن این فیلم ها ورکشاپ هایی در شهرستان برای دوستانی که انتخاب شدند، بگذاریم و بتوانیم در همانجا استعدادیابی کنیم که فقط آن کسی که استعدادش را دارد به کلاس ها بیاید و خب واحدهای دانشگاهی را برای این دوره ها انتخاب کردهایم.
ما با دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ همکاری می کنیم که در واقع وزارت علوم نیز تاییدیه مدرک را به انضمام موسسه ما انجام خواهدداد.
دنبال تفاوت در بازی بوده ام
سلایق با هم متفاوت است. یک سری از مردم تیپ من در «اخراجی ها»، «مهمان مامان»، «کما» و… را دوست دارند، یک سری هم می گویند این فیلم ها فاقد ارزش های بازیگری است و فیلم هایی مانند «نقاب»، «زن زیادی»، «مزاحم» و… را می پسندند. اگر کمدی نیز بازی کرده ام و در نقش لات بوده ام، شخصیت های متفاوتی بودند و سطح طبقاتی متفاوتی داشتند و حتی گویش و طرز راه رفتنشان نیز با هم فرق داشته است. من در سریال «خوب، بد، زشت»، یک مدل لات بازی کرده ام که کاملا با «اخراجی ها» و «کما» متفاوت بوده است.
پشیمان نیستم
حقیقتا از نقش خاصی پشیمان نیستم چون همه این فیلم ها برای من تجربیات خوبی بوده است. همان طور که گفتم بعضی از فیلم ها در کارگردانی و یا فیلمنامه ضعف داشته و به بخش بازیگری خیلی پرداخته نشده است اما من تمام تلاشم را کرده ام که در سکانس هایی که حضور دارم حتی به صورت مشترک با عواملی که در آن سکانس هستند، کارمان به خوبی از آب دربیاید.
رد پای شریفی نیا
(در پاسخ به این که آیا در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، محمدرضا شریفی نیا نقشی در گرفتن نقش های خوب برای تو نداشته است؟) نه. فیلم زیاد به من پیشنهاد میش د و خب ایشان هم به من پیشنهاد می کردند و من آن نقش را می خواندم؛ یکی از آنها «نقاب» می کردند و من آن نقش را می خواندم ؛ یکی از آنها «نقاب» بود و آن نقش را واقعا دوست داشتم.
مثلا سریال «کلاه پهلوی»، سریال «همسایه ها» از کارهایی بود که ایشان به من معرفی کرده بودند. خب ایشان هم دوست داشتند و با هم کار می کردیم. در آن زمان همیشه کستینگ در دست محمدرضا شریفی نیا بود و هر تیمی قصد ساخت فیلمی را داشت با ایشان صحبت می کرد و ایشان هم اشخاصی را که می شناختند و می دانستند می توانند از پس کار بربیایند و چیزی به آن اضافه کنند، معرفی می کردند.
چرا این همه کمدی؟
(در پاسخ به اینکه یک دوره ای در سینما پشت سر هم فیلم های کمدی بازی کردید. الان همچنان به فکر ادامه این روند هستید یا می خواهید در انتخاب نقش ها یک مقدار متفاوت عمل کنید؟): فیلمنامه های متنوعی انتخاب و بازی می کردم اما بعضی وقت ها به دلایلی از جمله مشکلات فنی و… اکران این فیلم های کمدی پشت سر هم می افتاد و اینطور به نظر می رسید که من مدام دارم کار کمدی بازی می کنم، در صورتی که اینطور نبوده. اگر این فیلم ها سر زمان خودشان اکران می شدند مشخص بود که تنوع زیادی دارند.
به عقیده من سمت و سوی کمدی را مخاطبان مشخص کردند. فروش فیلم های کمدی مشخص می کند چه سبکی مردم دوست دارند. سلیقه مردم بسیار موثر است. کمدی را مردم دوست دارند باید بدانیم خوراکی که ما به مردم می دهیم و باید خوراک سالم به مردم بدهیم. اگر بعد از دیدن فیلم اتفاقی در جامعه رخ دهد مقصر ما هستیم شاید خیلی از حرف ها را نباید بزنیم اگر راه این دیالوگ ها در سینما باز و باب شود اتفاق بدی در سینما خواهدافتاد و نمی توانیم خودمان را ببخشیم. نباید باعث ناهنجاری در جامعه باشیم.