سه شنبه , ۱۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰ بعد از ظهر به وقت تهران

خداحافظ احمدی‌ نژاد!

 محمود احمدی نژاد شاید نخستین فردی باشد که رهبرانقلاب حضورش در انتخابات را صلاح ندانسته است. شاید وی بعد از هشت سال سکونت در پاستور، بار دیگر سودای شرکت در انتخابات را داشت…

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,محمود احمدی‌نژاد او شاید نخستین فردی باشد که رهبرانقلاب حضورش در انتخابات را صلاح ندانسته است. شاید «محمود احمدی‌نژاد» هم که بعد از هشت سال سکونت در پاستور، بار دیگر سودای شرکت در انتخابات را داشت، گمان نمی‌برد که توصیه رهبری رسانه‌ای و تا این حد نیز با استقبال جامعه مواجه شود! از بهار ۹۵ که سفرهای استانی احمدی‌نژاد شدت گرفت، بسیاری حدس می‌زدند که او بار دیگر عزم پاستور کرده است اما او هیچ‌گاه با صراحت سخن از نیت خود به میان نیاورد. اما بسیاری از اصولگرایان، در حمایت یا عدم‌حمایت از او، دچار تردید بودند. آثار هشت سال مملکت‌داری احمدی‌نژاد بر بسیاری از اصولگرایان پوشیده نیست.

 

اما امروز سوال مهم این است که آیا احمدی‌نژاد بنا به مصلحتی که رهبری به آن اشاره‌کرده‌اند، چشم از پاستور می‌پوشاند و توصیه مقام معظم رهبری را به جان‌ودل می‌خرد. هیچ‌کس انکار نمی‌کند که احمدی‌نژاد در هشت سال ریاست‌جمهوری خود، دومرتبه رفتار غیر قابل انتظاری داشت. هنوز ماجرای معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی و ایضا استعفا یا برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات و خانه‌نشینی ۱۱ روزه از اذهان پاک نشده است. با این‌حال برای بسیاری از اصولگرایان، حتی آنانی که در پس ذهن خود، به بازگشت احمدی‌نژاد فکر می‌کردند، ماجرا فیصله یافته است و احمدی‌نژاد، دیگر به عنوان گزینه اصولگرایان مطرح نخواهد بود. این را می‌توان از واکنش اصولگرایان یافت.

 

کاری به او ندارم!

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در واکنش به توصیه صریح رهبری مبنی بر عدم حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۹۶، گفت: کسانی که مدعی پایبندی به توصیه‌های رهبری هستند، باید توصیه‌های رهبری را با تمام ظرفیت خود عملی کنند. ایسنا نوشت؛ محمد نبی حبیبی اظهار کرد: تاکید رهبری بر جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه بسیار ضروری و مهم است. او در پاسخ به این پرسش که احمدی‌نژاد پس‌ازاین توصیه چه خواهد کرد، گفت: احمدی‌نژاد قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که او چه می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به احمدی‌نژاد چیست، اظهار کرد: من اصلا کاری به کار ایشان ندارم.

 

احمدی‌نژاد سپاسگزار باشد!

محسن غرویان که از منتقدان جدی دولتین نهم و دهم محسوب می‌شود، گفت: آقای احمدی‌نژاد باید از توصیه رهبری بسیارممنون و سپاسگزار باشد و به این نصیحت نیز قطعا گوش می‌دهد و وارد انتخابات نمی‌شود و جای دیگری به مردم خدمت می‌کند. وی اظهارکرد: من فرمایشات رهبری را خواندم و ایشان درواقع آقای احمدی‌نژاد را نصیحت کردند که با توجه به مسائل کشور بهتر است وارد انتخابات نشود. او ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد قطعا به این نصیحت گوش می‌دهند و وارد انتخابات نمی‌شوند و جای دیگری به مردم خدمت می‌کنند. این مدرس حوزه علمیه قم بابیان اینکه فرمایشات رهبری بهترین نصیحت به آقای احمدی‌نژاد است اظهارکرد: همان‌طور که رهبری خودشان نیز فرمودند از جنبه یک وظیفه شرعی و دینی به آقای احمدی‌نژاد نصیحت کردند که این نصیحت از بهترین نصیحت‌ها است.

 

آزمون ولایتمداری

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، فرد دیگری بود که درباره سخنان صریح روز دوشنبه رهبری گفت: احمدی‌نژاد در همین ماه‌های اخیر به عنوان احیای گفتمان انقلاب اسلامی سخنرانی‌هایی کرد، از همین رو انتظار است که به توصیه رهبر معظم انقلاب توجه جدی کند. کاظم جلالی تاکید کرد: امیدواریم کسانی که ادعای ولایتمداری دارند این توصیه موردتوجه آنها قرار بگیرد و ولایتمداری خود را ثابت کنند. خبرآنلاین نوشت؛ جلالی درباره نگاه و توجه احمدی‌نژاد در قبال توصیه مقام معظم رهبری بیان کرد: قاعدتا از او به عنوان کسی که ادعای تبعیت از ولایت دارد و در همین ماه‌های اخیر به عنوان احیای گفتمان انقلاب اسلامی سخنرانی‌هایی کرد انتظار است که توصیه رهبر معظم انقلاب را نصب‌العین خود قرار دهد و به آن توجه جدی کند.

 

امیدواریم احمدی‌نژاد توجه کند

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، ازجمله کسانی بود که در ماه‌های اخیر نسبت به‌احتمال نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات سال آینده، سخن گفت. اما او در واکنش به توصیه روز دوشنبه رهبری، گفت: حضرت آقا در قالب توصیه به آقای احمدی‌نژاد رهنمود دادند که در انتخابات آینده وارد نشود و توضیح هم دادند که به مصلحت نیست کشور در انتخابات حالت دوقطبی پیدا کند و ورود آقای احمدی‌نژاد موجب دوقطبی شدن انتخابات شود.

 

او تاکید کرد: تصور می‌کنم جناب آقای احمدی‌نژاد این توصیه مقام معظم رهبری را موردتوجه قرار خواهد داد و براساس آن عمل خواهد کرد؛ چون هم مصلحت شخص او است و هم مصلحت نظام جمهوری اسلامی است و البته ظاهرا تاکید مقام معظم رهبری نیز این بوده که آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ وارد نشود. امیدواریم آقای احمدی‌نژاد به این توصیه توجه کند. مصباحی مقدم یادآور شد: اگر خدایی نکرده آقای احمدی‌نژاد به توصیه‌ای که شده توجه نکند، یقینا محبوبیت و هواداران خودش را به‌شدت از دست خواهد داد.

 

حسن‌الخطاب

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: سخنان رهبری حسن الخطاب است. علاءالدین بروجردی درباره علنی کردن نهی حضور احمدی‌نژاد از سوی رهبری در انتخابات سال ۹۶ گفت: سخنان امروز رهبری حسن الخطاب است و انتظار می‌رود آقای احمدی‌نژاد به این سخنان گوش‌داده و در انتخابات شرکت نکنند. او ادامه داد: سخنان رهبری هم به لحاظ باورهای دینی ما و هم ازلحاظ معیارهای قانونی در حکم فصل‌الخطاب است. بنابراین آقای احمدی‌نژاد باید با این سخنان توجه کند.

 

توهم احمدی‌نژاد

عبدالرضا‌هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس‌دهم اظهار کرد: احمدی‌نژاد با توهم کشور را اداره می‌کرد.ایسنا نوشت؛ وی گفت: اگر احمدی‌نژاد در انتخابات حضور هم پیدا می‌کرد نمی‌توانست آرای لازم را کسب کند و توصیه رهبری به کسی که در زمان ریاست‌جمهوری هزینه‌هایی بالاتر از یک جنگ را به کشور متحمل کرد بیانگر این موضوع بود که کشور مسائل مهم‌تر و نیازهای جدی‌تری نسبت به سیاسی شدن فضای انتخابات دارد.‌هاشم‌زایی تصریح کرد: وضعیت جریان تندرو پس از توصیه صریح رهبری به شکلی شده که اگر این جریان و گروه‌های وابسته به آن مثل پایداری بخواهند فکر کنند، یا در انتخابات آتی کاندیدا معرفی نمی‌کنند و سکوت می‌کنند و یا از روحانی حمایت می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که این جریان به دنبال معرفی کاندیدایی در مقابل آقای روحانی هستند.

 

سکوت یاران

سخنان مقام معظم رهبری در جلسه درس خارج فقه روز دوشنبه، واکنش بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب را در پی داشت. حتی کم نبودند اصولگرایانی که به توصیه صریح رهبری مبنی بر عدم شرکت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، واکنش نشان دادند. اما حامیان احمدی‌نژاد، واکنشی جز سکوت نداشتند. سایت‌های خبری آنها نیز تنها به انتشار سخنان رهبری اکتفا کردند. سایت دولت‌بهار نیز که منتسب به رئیس دولتین نهم و دهم است، چاره‌ای جز صبر و سکوت ندید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *