همزمان با جدی شدن بحث تحاوز و افشاگریها در این مورد در شبکه های اجتماعی نقش سینمای ایران در آگاهسازی و نمایش زنان آسیب دیده قابل بررسی است. از دهه چهل تا امروز میتوان فیلمهای موثری را پیدا کرد که به بررسی تجاوز و آزارهای جنسی در جامعه پرداختهاند
«قیصر»
دومین فیلم و یکی از موفقترین فیلمهای مسعود کیمیایی. داستان از تجاوز منصور آب منگل به فاطی خواهر قیصر آغاز می شود و شخصیت اصلی یعنی قیصر با بازی بهروز وثوقی را به فکر انتقام میاندازد. داستان در دهه چهل و در یک محله فقیر نشین میگذرد. دورانی که فردیت آدم ها حرف اول را میزند. از نظر شخصیت اصلی چون محکمه و قاضی را میشود با پول خرید، خودت باید حقت را بگیری و همین مسئله «قیصر» را از مسیر دفاع از ناموس به فیلمی در ستایش فردیت تبدیل میکند
«سگ کشی»
یکی موفقترین فیلم های بیضایی با تصویری ماندگار از جامعه ایران. گلرخ(با بازی مژده شمسایی) وارد بازی کثیف همسرش(با بازی مجید مظفری) شده. او برای کسب رضایت طلبکارها سراغشان میرود اما با نگاه سنگین مردان مواجه میشود و در میانه راه مورد تجاوز قرار میگیرد و بعد از آن گلرخ از زنی صادق تبدیل به انسانی نسبتا شرور میشود. صحنه تجاوز فیلم بیضایی تکان دهنده است و مخاطب را رها نمی کند
«من مادر هستم»
سال ۸۹ فریدون جیرانی «من مادر هستم» را در نقد روابط افسارگسیخته برخی خانوادهها ساخت. در فیلم آوا(با بازی باران کوثری) مورد تعرض دوست خانوادگیاش مسعود(با بازی حبیب رضایی) قرار میگیرد او نیز مسعود را می کشد. پدر و مادر آوا اختلافات شدیدی دارند و در معرض جدایی هستند و مسعود هم به دلیل مست بودن دست به تجاوز زده. جیرانی در این فیلم از دست رفتن کیان خانواده را مهمترین عامل این تجاوز میداند. فیلم جیرانی یکی از پرحاشیه ترین فیلم هایش هست که با مشکلاتی اکران شد و اعتراضات گروه هایی را به دنبال داشت
«هیس دخترها فریاد نمیزنند»
اتفاقات داستان در دهه نود میافتد اما قصه تجاوز مربوط به دهه شصت است . شیرین(طناز طباطبایی) بعد از دو نامزدی ناموفق در شب عروسی مرتکب قتل میشود چون وقتی با لباس عروس در راه بالا رفتن از پله هاست صدایی از خانه سرایدار میشنود که او را به یاد صحنه تجاوز به خودش در کودکی می اندازد. شخصیت اصلی با بازی تاثیرگذار طناز طباطبایی به یکی از شخصیت های ماندگار سینمای ایران تبدیل و فیلم پوران درخشنده پرفروش ترین فیلم کارنامهاش شد
«فروشنده»
رعنا(با بازی ترانه علیدوستی) بعد از نقل مکان به خانه جدید در خانه تنهاست و قصد حمام رفتن دارد و به ظن اینکه همسرش زنگ در را میزند در را باز میکند متجاوز به قصد رویارویی با زنی دیگر(که قبلا ساکن خانه بوده) پا به خانه میگذارد و مرتکب جنایت میشود. این تجاوز رعنا را منزوی و افسرده می کند و عماد تصمیم میگیرد انتقامش را با خدشه به آبروی آن مرد بگیرد. این فیلم به پرفروشترین فیلم کارنامه فرهادی تبدیل شد برای شهاب حسینی جایزه جشنواره کن و برای فرهادی دومین اسکار را به ارمغان آورد
«مستانه»
داستان یک سوپراستار زن(با بازی سحر دولتشاهی) که توسط معلم خصوصی خواهرش(میلاد کیمرام) مورد تجاوز قرار میگیرد. فرحبخش در این فیلم چالشهای یک سلبریتی با ماجرای تجاوز را به نقد میکشد. او نشان میدهد یک بازیگر سرشناس با وجود اینکه مورد تجاوز قرار گرفته نمی تواند بخاطر شرایط جامعه از حقش دفاع کند و حتی موقعیت شغلی اش را هم از دست می دهد
«جاده قدیم»
در فیلم منیژه حکمت نشانه های مستقیم تجاوز حذف شده و مخاطب از روی رفتارهای مینو(مهتاب کرامتی) پی به این مسئله میبرد هرچند او خودش تجاوز را پنهان میکند و در فیلم بحران روحی شخصیت اصلی پس از تجاوز به تصویر کشیده میشود. واکنشها به فیلم متفاوت بود و نتوانست موفقیت کارهای قبلی منیژه حکمت را تکرار کند با این وجود این آخرین تصویری است که از قربانیان تجاوز در سینمای ایران ثبت شده/ هفت صبح