چهارشنبه , ۵ ام دی ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۷ بعد از ظهر به وقت تهران

نقد و بررسی فیلم «مارموز» کمال تبریزی

جدیدترین فیلم کمال تبریزی در حالی اکران شد که وی در چند سال اخیر با انواع اقسام مشکلات برای نمایش آثارش روبرو شده بود و شاید موفق ترین کار به یاد ماندنی وی به بیش از چند سال پیش برگردد. اما به نظر می رسد تبریزی در فیلم جدیدش «مارموز» بازگشتی دوباره داشته باشد و توجه مخاطبین خاص و عام سینما را یکجا به خود جلب کند.

http://www.beytoote.com/images/stories/news/97/02/97-02-06ba1281.jpg

تبریزی در این فیلم از یک مطبوعاتی و طنز نویس جوان برای نگارش فیلمش استفاده کرده است و همین باعث شده ردپای نویسنده یعنی آیدین سیار سریع در فیلم بسیار قابل درک باشد و جلوه ای به روز و قابل لمس به فیلم دهد. دیالوگ نویسی فیلم از جمله مهمترین ویژگی های مثبت مارموز به حساب می آید که فیلم را بشدت جذاب و قابل پیگیری کرده است و توجه مخاطب را حتی در یک پلان هم از فیلم بر نمی گرداند.

بجز دیالوگ و مونولوگ های بسیار کنایه دار و آشنای شخصیت های فیلم ، داستان فیلم خیلی انسجام و قوت بخش دیالوگ نویسی را ندارد و کلیشه های مرسوم در فیلمنامه های ایرانی گریبانگیر مارموز نیز شده است.بخصوص در پرده سوم فیلم ، تماشاگر با رویکردی کلیشه ای و شعاری توسط فیلمساز مواجه شود و به بیان دیگر رادیکالیسم و طراوت دو سوم اول فیلم در انتها به محافظه کاری های مرسوم فیلم های سینمای ایران ختم شود و همه چیز به خیر و خوشی و با وصلت و پیام های اخلاقی و امید ختم شود.

اجرای کمال تبریزی در مقام کارگردان از جمله ویژگی های مارموز است که شاید مهم ترین آن رونمایی از یک حامد بهداد جدید است که تجربه نشان داده استعداد و توانایی این بازیگر مجرب سینمای ایران وقتی به بار می نشیند که کارگردانی با تجربه هدایت او را به عهده گیرد . شخصیت بهداد که بسیار نقش حساس و پر ریسکی بوده است با کمی افراط و تفریط به راحتی می توانست به پاشنه آشیل فیلم تبدیل شود، ولی هوش بهداد و تجربه تبریزی این تهدید را به فرصت تجربه ای جدید در کارنامه حامد بهداد بدل کرد که پیش از این نیز تجربه زیادی در حوزه کمدی از او ندیده بودیم.

مارموز یکی از بهترین کمدی های سال های اخیر سینمای ایران است که بمانند کمدی های سال های اخیر لودگی و تمسخر را دستمایه طنز خود قرار نداده است و به جای آن با تکیه بر متنی دقیق و برآمده از زندگی و جامعه امروز ایران به واکاوی برخی تحولات سال های اخیر در قالبی طنز پرداخته است.

به نظر هم می رسد فیلم در مواجهه با مخاطب عمومی و به اصطلاح گیشه نیز موفق باشد و از پرفروش های سال جدید لقب گیرد. فیلمی که نام کمال تبریزی فیلمساز فیلم جنجالی «مارمولک» را پیش از همه به عنوان فیلمساز در جلوی چشم مخاطب قرار می دهد و حضور بازیگر پر طرفداری چون حامد بهداد در نقشی متفاوت می تواند برای فروش فیلم بسیار موثر باشد ؛ به اینها متن نسبتا ملتهب و سیاسی آیدین سیار سریع طنز نویس روزنامه های اصلاح طلب را نیز اگر اضافه کنید، مخاطب خاموش نیز می تواند وسوسه شود برای دیدن مارموز نوزدهمین فیلم بلند کمال تبریزی.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *